Här samlar jag boktips som vänder sig till bokcirklar. Böcker som jag läst, i vissa fall diskuterat med andra och i andra fall gärna samtalat kring. Böcker att cirkla om ska innehålla mycket att prata om och det gör de här titlarna.
Efter varje boktitel har jag skrivit några nyckelord som beskriver bokens innehåll. Genom att klicka på rubriken till alla inlägg får du mer information om varför jag tror att just det här är en bra bokcirkelsbok. Om du bara vill läsa om boken är det istället boktitlarna du ska klicka på.
Men först några frågor som kan få igång era samtal.
Järtecken av Christoffer Carlsson (Sverige, Halland, kriminalroman, familjehemligheter, brott, sorg)
Kvartetten av Aja Gabel (USA, roman, universitetsmiljö, musik, vänskap, kärlek)
Memorys bok av Petina Gappah (Zimbabwe, roman, rasism, brott, vänskap, kärlek)
Pappaklausulen av Jonas Hassen Khemiri (Sverige, roman, föräldraskap, identitet, syskon)
Pojken som följer sin skugga av Kadir Meral (Sverige, Göteborg, ungdomsroman, förorten, kulturkrockar, kärlek, vänskap)
Regnmannen av Jonas Karlsson (Sverige, roman, humor, sorg, makt, kultur, grannar)
Scener ur hjärtat av Malena Ernman och Svante Thunberg (Sverige, självbiografiskt, familjeliv, NPF, miljö)
Stanna hos mig av Ayòbámi Adébáyò (Nigeria, kärlek, barnlöshet, traditioner, äktenskap)
Styr din plog över de dödas ben av Olga Tokarczuk (Polen, roman, Nobelpris, jakt, mord, spänning, humor, udda karaktärer)
Syskonen av Tessa Hadley (Storbritannien, roman, sommarhus, syskon, familj, relationer)
Björnstad av Fredrik Backman (Sverige, roman, hockey, småstad, vi och dom, konflikter, hemligheter, identitet)
God Jul av Jonas Karlsson (Sverige, kortroman, humor, jul, kommunhus, arbetsplats, konflikter)
Historieläraren av Matt Haig (Storbritannien, London, magisk realism, kärlek, skola, hemligheter, historia)
Samlade verk av Lydia Sandgren (Göteborg, Paris, konst, litteratur, hemligheter, universitetsmiljö, vänskap, kärlek)
Under två timmar av Hanna Landahl (Sverige, Göteborg, 40-årskris, Göteborgsvarvet, arbetsplats, äktenskap)
Omständigheter av Annie Ernaux (minnen, oönskad graviditet, utsatthet, Frankrike, Nobelpris)
De andras land av Leïla Slimani (Marocko, kärlek, utanförskap, mellanförskap)
Dag före röd dag av Maria Frensborg (klimatångest, familj, semester, aktivism, vänskap)
En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson (familj, brott, kärlek, vänskap, rättegång)
Jävla karlar av Andrev Walden (uppväxt, familj, minnen, vänskap, utsatthet)
Orm och stege av Maria Ernestam (återseende, vänskap, minnen, död, spänning)
Staregate: En julberättelse av Ingvild H. Rishøi (jul, barndom, utsatthet, familj, Norge)
Andromeda av Therese Bohman (vänskap, bokförlag, läsning, böcker)
Blir du ledsen om jag dör? av Nicolas Lunabba (självbiografiskt, utanförskap, föräldraskap)
Detaljerna av Ia Genberg (vänskap, minnen, böcker, sjukdom, Augustpriset)
Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin (kärlek, vänskap, död, Frankrike)
Under samma tak av Christina Lindström och Jan Andersson (vänskap, kärlek, humor, Göteborg)
Drömmar till salu av Ada Wester (historia, antikviteter, kärlek, vänskap, kvinnor, sommar)
I dina händer av Malin Persson Giolito (kriminalitet, tonår, familj, vänskap, orättvisa)
Naturliga beteenden av Golnaz Hashemzadeh Bonde (föräldraskap, ångest, barndom, kärlek)
Rotlös av Tsitsi Dangarembga (Zimbabwe, skola, historia, rasism, feminism)
Skarp av Helena Dahlgren (litteratur, historia, författare, hemligheter, familj, olycka)
Kaffe med mjölk av Ella-Maria Nutti (debutant, mor-dotterrelation, lågmält, känslosamt)
Löpa varg av Kerstin Ekman (jakt, grannar, åldrande, vänskap, kärlek)
Meter i sekunden av Stine Pilgaard (körkort, äktenskap, föräldraskap, folkhögskola, småstad)
Natten av Sara Gordan (föräldraskap, sjukdom, oro, tonårsrevolt)
Je m’apelle Agneta av Emma Hamberg (Frankrike, att börja om, kärlek, vänskap)
Nämn inte de döda av Cristina Wahldén (Australien, spänning, ursprungsbefolkning, vänskap)
Senseis portfölj av Hiromi Kawakami (Japan, vänskap över generationer, skola)
Allt vi inte sa av Sara Osman (vänskap, karriär, rasism, fördomar, kärlek)
Räkna hjärtslag av Katarina Widholm (Stockholm, 1930-tal, klass, vänskap, kärlek, svek)
Brev till mannen av Bianca Kronlöf (sakprosa, självbiografiskt, #metoo, feminism, ojämlikhet)
Det nya livet av Helena Dahlgren (Sverige, kvinnokamp, historia, kärlek, vänskap, universitetsmiljö)
Konferensen av Mats Strandberg (Sverige, skräck, arbetsplats, konferens, samhällskritik)
Tisdagsklubben av Anna Fredriksson (Sverige, filmaktuell, vänskap, medelålder, nystart, mat, kärlek)
Vår bästa tid av Kiley Reid (USA, rasism, fördomar, klass, makt, familjeliv)
En sång för alla dom av Mike Gayle (ensamhet, grannar, sorg, vänskap, gemenskap, flykt, minnen, kärlek)
I hjärtat av Ådala av Åsa Liabäck (sommar, koloniområde, gemenskap, grannar, vänskap, kärlek)
Jag är ju så jävla easy going av Jenny Jägerfeld (adhd, psykisk ohälsa, familj, vänskap, kärlek)
Sorgen, lyckan, livet av Meg Mason (psykisk ohälsa, skilsmässa, livskris, föräldraskap, sorg)
Utvandrarna av Vilhelm Moberg (klassiker, Småland, USA, flykt, familj, nystart)
Em av Kim Thúy (Vietnam, krig, historia, vänskap, kärlek, minnen)
Stöld av Ann-Helén Laestadius (samer, konflikt, minnen, utsatthet, familj, vänskap, syskon)
Älskade barn av Ashley Audrain (föräldraskap, skuld, skilsmässa, annorlunda barn, hemligheter)
Trion av Johanna Hedman (vänskap, kärlek, studier, konst, klass, universitetsmiljö)
Slutet av Mats Strandberg (dystopi, ungdomsbok, vänskap, familj, jordens undergång)
Sju dagar med familjen av Francesca Hornak (jul, familj, karantän, syskon, hemligheter)
Ditt livs affär av Fredrik Backman (jul, sjukdom, död, minnen, sorg)
Ett jävla solsken av Fatima Bremmer (biografi, historia, feminism, journalistik, klass)
Ljudet av fötter av Sara Lövestam (barnlängtan, ensamhet, vänskap, släkthistoria, feminism)
Pachinko av Min Jin Lee (Sydkorea, Japan, historia, rasism, kärlek, vänskap, fattigdom)
Klubben för lyckliga slut av Caroline Säfstrand (sorg, gemenskap, skrivande, syskon, vänskap)
Bärarna av Jessica Schiefauer (dystopi, framtidsskildring, sjukdom, rädsla, fördomar)
Hjärtlinjer av Brit Bennett (syskon, colorism, rasism, USA, familj, sexualitet, uppväxtskildring, hemligheter)
Den stora utställningen av Marie Hermanson (Göteborg, historia, Albert Einstein, Världsutställning, kriminalroman)
Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid (Hollywood, historia, kärlek, identitet, vänskap, hemligheter)
Det första chiffret av Denise Rudberg (andra världskriget, Stockholm, vänskap, historia)
Fjärilsvägen av Patrik Lundberg (självbiografisk, klass, barndom, familj, tragedi)
Lärarinnans sång av Vigdis Hjorth (Norge, lärare, ensamhet, självtvivel, livsförändring)
Rodham av Curtis Sittenfeld (fejkbiografi, faktion, politik, kärlek, jämlikhet, USA)
Samtycket av Vanessa Springora (självbiografiskt, sexuellt utnyttjande, barndom, upprättelse)
Solsken och parmesan av Christoffer Holst (mat, gemenskap, skilsmässa, kärlek, vänskap, kurs)
Svärmodern av Moa Herngren (föräldrar, konflikt, son-dotter, svärdotter-svärmor, missförstånd)
Binas historia av Maja Lunde (miljö, dystopi, klimatförändringar, historiskt, framtid)
Juni, juli, halva augusti av Marie-Louise Marc (mormor-barnbarn, nystart, kärlek, gemenskap, sommar, Jämtland)
Hamnet av Maggie O’Farrell (historiskt, Shakespeare, kärlek, sorg, sjukdom)
Strandläsning av Emily Henry (USA, sommarhus, svek, nystart, kärlek, litteratur, pappa-dotter)
En stund är vi vackra på jorden av Ocean Vuong (USA, Vietnam, familjeliv, identitet, flykt, integration, mamma-son)
Modersmjölken av Nora Ikstena (Sovjetunionen, Lettland, mamma-dotter, identitet, psykisk ohälsa)
Tistelhonung av Sara Paborn (kärlek, skilsmässa, minnen, vänskap)
Goda grannar av Mattias Edvardsson (grannar, vänskap, kärlek, konflikt, hemligheter)
Jag borde sagt det först av Annika Wall (skilsmässa, relationer, familjeliv, nystart)
Snöstorm av Augustin Erba (universitetsstudier, gammal kärlek, vänskap, svek)
Klubben av Matilda Gustavsson (sakprosa, Svenska akademien, lojalitet, sexualbrott, kulturvärlden)
Hur mår fröken Furukura? av Sayaka Murata (Japan, ensamhet, familj, yrkesstolthet, vänskap)
Stål av Silvia Avallone (Italien, vänskap, utvecklingsroman, tonår, klass)
Den enögda kaninen av Christoffer Carlsson (Halland, vänskap, lojalitet, identitet, brott)
Den sista migrationen av Charlotte McConaghy (Irland, USA, dystopi, djur, miljöförstöring, kärlek, sorg)
Det kommer aldrig vara över för mig av Mhairi McFarlane (Storbritannien, feelgood, gammal kärlek, romantik, humor)
Jungfrustigen av Philip Teir (Finland, skilsmässa, kärlek, kris, familjeliv)
Någon som du av Marc Levy (New York, familj, vänskap, yrkesliv, livsförändringar)
Annie John av Jamaica Kincaid (uppväxtskildring, Antigua, självbiografiskt, föräldrar och barn, pristagare)
En förlorad man av Jane Harper (Australien, deckare, syskon, familjeproblem)
Och så levde de lyckliga av Lucy Dillon (Storbritannien, bokhandel, styvbarn, familj, vänskap, kärlek)
Själarnas ö av Johanna Holmström (Finland, historisk roman, kvinnohistoria, brott, psykisk ohälsa)
Vuxna människor av Marie Aubert (Norge, kortroman, syskon, familj, barnlängtan, sommarhus)
Klicka dig vidare för att hitta bokcirkelstips sorterade efter författares efternamn eller titel.
Foto av Polina Kovaleva från Pexels
Välkommen hit till bloggen enligt O. Jag som skriver här heter Linda Odén och är till vardags gymnasielärare i svenska och historia. Här på bloggen bjuder jag på inlägg om böcker, men också om annan kultur som film, tv-serier och musik. Något inlägg om konst och teater kan slinka in också.
Prenumerera på nyhetsbrevet från enligt O.
This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.
Kommenterat