De här böckerna har jag läst hittills 2024. Målet är att nå 132 böcker innan året är slut.
- A man and his cat 2, Umi Sakurai. Fint om kärleken mellan en man och en katt.
- Mellan dig och mig, Mhairi McFarlane. Tyvärr inte alls lika bra som hennes tidigare, men lägstanivån är hög.
- Kirke, Madeline Miller. Vacker, intressant men också väldigt långsam och lite väl lång bok.
- Ingen du älskar kan dö, Anna Platt. Bra spänningsroman som överraskar och engagerar.*
- Blomsterdalen, Niviaq Korneliussen. Nattsvart berättelse om psykisk ohälsa.*
- Döda kvinnor förlåter inte, Katarina Wennstam. Bra första bok om fyra kvinnor och döden.
- Vi är inte här för att ha roligt, Nina Lykke. Fantastisk bok om författaren Knut.♥
- Grannar i döden, Lucy Foley. Okej spänningsroman om ett lägenhetskomplex i Paris.
- Samling, Natasha Brown. Kort och välskriven bok som väcker tankar.*
- Med bergens andetag, Therese Widenfjord. Fin berättelse om två personer och en plats.♥
- Tillbaka till Hemsjö, Maria Wensund. Charmig feelgood som utspelar sig i mina hemtrakter.*
- Ta min hand, Dolen Perkins-Valdez. Gripande berättelse om makt och maktlöshet.*
- The Coworker, Freida McFadden. Märklig historia med berättare som inte går att lita på.*
- Det finns liv här, Elise Karlsson. Första delen i Rinkebysviten om ovanliga nybyggare.*
- Ellens val 8: Sommarnätter, Elvira Berg. Ny fart i denna bok lovar gott inte de två avslutande.
- Glädjens brunn, Emmy Abrahamsson & Hanna Jedvik. Underhållande och charmig andra bok om Ann och Esti.
- Fröken Perfekt, Maria Parkhede. Helt okej och underhållande bok med sommarkänsla.
- Den sjunde vännen, Sara Granér. Lite ful och skavig grafisk bok som fångar samtiden.
- En gömd värld, Augustin Erba. Andra delen om Vilma, kattödlan och mystiska dörrar i Göteborg.
- Inget av det här är sant, Lisa Jewell. Spännande bok om födelsedagstvillingar och en rad hemligheter.
- Nattsköterskan, Anna Fredriksson. Sjukvårdsanställd har svårt att hålla distans till sina patienter.
- Flätan, Laetitia Colombani. Fint när tre kvinnoöden binds ihop med hjälp av hår.*
- Yellowface, R.F. Kuang. Riktigt bra om en författare som skapar en bok på ett märkligt sätt.*♥
- Kallt nog för snö, Jessica Au. Fin berättelse om mor och dotter på resa i Japan.*
- Hotell Två Systrar, Annika och Jessica Devert. Helt okej om ungt par som startar hotell.
- Day One, Abigail Dean. Obehagligt om skolskjutning i ett litet samhälle i Lake District.*
- Tjuvlyssnaren, Maria Ernestam. Ovanligt och oväntat om en man och hans minnen.
- Bortförda, E.P. Uggla. Spännande om barn som försvinner från en förskola.
- Utan att du vet, Lena Sjöberg. Som alltid skriver Sjöberg dikter som berör.
- Mjölk och människor, Matilda Josephson. Lysande seriebok om att jobba i mataffär.*
- Vi kommer ändå bara bli becknare, Rihab Garci. Bra om relationer mellan vänner i förorten.
- Sjuk i hela huvudet, Mia Öström. Bra om än svart om att ha en mamma som är psykiskt sjuk.
- Enter ghost, Isabella Hammad. Gripande bok om att sätta upp Hamlet på Västbanken.*♥
- Totalvägra, Johan Rundberg. En rolig bok om alzheimers och punk, det är något extra.
- Femtiofem meter under ytan, Conny Palmqvist. Innerlig och lite tokig skildring av en barndom.*
♥ Betyder att det är en extra bra bok.
*Betyder att det är första boken av författaren jag läser.
Photo by Ricardo Loaiza on Unsplash