Hur rankar man läsupplevelser? Elin Nilsson sa i podden Bladen brinner att en bra bok gör att man efter läsningen tittar upp och ser på världen och människorna lite annorlunda, (eller ungefär så i alla fall, jag lyssnade i bilen och antecknade inte). Jag håller med henne om att det är en bra definition av vad en bra bok är. Men det finns böcker som är bra på olika sätt. Vissa är helt fantastiska redan från första sidan och håller dig i ett järngrepp. Världen utanför försvinner och du vill bara läsa och läsa. Andra smyger sig på och kräver en hel del ansträngning innan de tar tag i dig. Och så finns de som växer långt efter läsningen. Som du tänker på med jämna mellanrum dagar, veckor och ibland till och med år efter läsningen. Det finns böcker som du minns detaljerat och andra där bara en känsla dröjer sig kvar. Sedan finns de som du veta att du verkligen gillade, men inte kan komma ihåg någonting av.
Så vad är det egentligen jag försöker säga? Att det är sjukt svårt, för att inte säga omöjligt, att sätta ihop en lista med årets bästa läsupplevelser (alltså inte årets böcker för många har kommit ut mycket tidigare än så). Ändå har jag gjort en sådan, för det ska man liksom i slutet av året om man är en riktig bokbloggare och det vill jag ju vara.
Jag började med att lägga till alla böcker från min läslista. Det blev 32 stycken och kunde blivit ännu fler om jag inte hejdat mig i alla fall lite. Sedan rensade jag och de här 20 finns kvar. Mer kan jag inte rensa, så det får bli en 20-i-topp från mig i år. Böcker som fängslade mig för stunden, blandade med böcker som jag fortfarande tänker på väldigt ofta. De är listade efter den ordning jag läste dem i, med början i januari och avslutning i december.
Vi är en, Sarah Crossan
Vända hem, Yaa Gyasi
(M)ornitologen, Johanna Thydell
Ordbrodösen, Anna Arvidsson
Here are the young men, Rob Doyle
The Woman next door, Yewande Omotoso
Memorys bok, Petina Gappah
Det hänger en ängel ensam i skogen, Samuel Bjørk
Ett litet liv, Hanya Yanagihara
Annabelle, Lina Bengtsdotter
Hetta, Jane Harper
The Hate U give, Angie Thomas
Vakuum, Mia Öström
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, Johannes Anyuru
Ta det som en man, Hampus Nessvold
Ditt liv är mitt, Majgull Axelsson
Hej syster, Navid Modiri
Exit West, Mohsin Hamid
Norra Latin, Sara Bergmark Elfgren
Stanna hos mig, Ayòbámi Adébáyò
14 kvinnor
6 män
9 romaner
7 ungdomsböcker
2 sakprosaböcker (en som även finns med bland ungdomsböckerna)
3 deckare
9 svenska författare
3 från andra länder i Europa (Norge och Irland)
3 författare från Nordamerika (Barbados och USA)
3 författare från Afrika (Ghana, Nigeria och Zimbabwe)
1 författare från Asien (Pakistan)
1 författare från Australien
Många intressanta böcker på din lista! Jag har inte läst Anyrurus Augustvinnare ännu, så det får bli under 2018.
Den är väldigt bra, men svårläst. Jag var för okoncentrerad och fick läsa när jag kommit en bit.
Roligt att vi valde några lika, Majgulls bok tillhör en av mina favoriter bland romanerna och Hetta och Annabelle är verkligen två väldigt bra deckare. God fortsättning på det nya året!
Ser fram emot fortsättningen på Hetta, som jag tror är på gång. Annars är det nog läskigt att följa upp debuter som blivit succéer.
”…en bra bok gör att man efter läsningen tittar upp och ser på världen och människorna lite annorlunda”
Det var en intressant definition av bra bok tycker jag! Men sedan är ju den där subjektiva biten rätt viktig också. Vill man att läsandet ska öppna upp nya världar och nya perspektiv? Är det därför man läser? Eller vill man ”bara” att det ska vara ett nöje och en verklighetsflykt?
Dessutom varierar säkert svaret på dessa frågor över tid. Vilket betyder att en potentiellt bra bok kan uppfattas som dålig om man råkar läsa den vid fel tillfälle. Och tvärt om.
Spännande grejer!
/Ponören
Visst är det så att tidpunkten spelar stor roll. Ibland är det riskabelt att läsa om böcker!