Women’s Prize for Fiction 2022 shortlist

korta listan till årets Women’s Prize for Fiction, som presenterades igår, återfinns sex av titlarna från den sexton titlar långa listan. Årets shortlist beskrivs som en mycket varierad sådan och jag är nyfiken på flera av titlarna. För ovanlighetens skulle tippade jag också ganska bra och böckerna av Maggie Shipstead, Meg Mason, Lisa Allen-Agostini och Elif Shafak, dvs hela fyra av de jag hoppades skulle nå korta listan finns med på den.

Följande titlar utgör årets korta lista:

The Bread the Devil Knead av Lisa Allen-Agostini handlar om snart 40-åriga Alethea Lopez som på ytan lever ett självständig och lyckat liv, men desperat försöker dölja det faktum att hon lever i ett förhållande med en man som misshandlar henne. Boken utspelar sig i Trinidad-Tobago, som också är författarens hemland och låter oss ta del av Aletheas funderingar kring sitt liv nu och tidigare, samt hur hon egentligen vill leva i framtiden. Det här är Lisa Allen-Agostinis första bok för vuxna och hon har tidigare skrivit flera böcker för unga läsare. En bok som lockar till läsning.

The Island of Missing Trees av Elif Shafak handlar om två ungdomar från olika delar av Cypern. Kostas är kristen grek och Defne turkisk muslim. Året är 1974 och de möts i hemlighet på en taverna. Många år senare reser sextonåriga Ada Kazantzakis till ön där hennes föräldrar föddes, som hon aldrig tidigare besökt. Elif Shafak är en turkisk författare som jag tycker mycket om, men läst alldeles för lite av. Det jag läst har dock varit fantastisk och jag vill definitivt läsa The Island of Missing Trees.

Sorrow and Bliss av Meg Mason från Nya Zeeland heter Sorgen, lyckan, livet på svenska och var en av de bästa böckerna jag läste förra året. Beskrivningen av den låter eländig och visst är det svart, men konstigt nog inte hopplös läsning. Huvudpersonen Martha Friel är gift med en fantastisk man och har en fin karriär, men är ändå så otroligt olycklig. Hon känner själv att det är något allvarligt fel på henne, men hon vet inte vad. Meg Mason har skrivit en gripande bok om livets svärta och hur livet kan kompliceras av beslut som även drabbar andra. Det här är hennes tredje bok.

The Book of Form and Emptiness av Ruth Ozeki handlar om fjortonåriga Benny Oh som börjar höra röster efter att sin fars död. Rösterna tillhör föremål i huset och när hans mamma börjar utveckla ett sjukligt samlande blir rösterna fler och högre. Benny flyr till det lokala biblioteket där han både hittar vänskap, kärlek och boken som berättar om hans liv. Det här är en bok som beskrivs som annorlunda och fantastisk, men jag tycker mest att den låter märklig. Ruth Ozeki har tidigare skrivit bland annat En saga om tidens väsen som kom på svenska 2015 och nominerades till flera priser.

The Sentence av Louise Erdrich handar om en liten bokhandel i Minneapolis som under ett år hemsöks av den före detta kunden Flora som spökar. Tookie som just fått jobb i bokhandeln bestämmer sig för att undersöka varför den döda kvinnan inte kan få ro. Boken beskrivs som en underhållande spökhistoria som även handlar om effekterna som pandemin har på oss. Louise Erdrich är en prisbelönt och hyllad författare som ofta skriver ur den amerikanska ursprungsbefolkningens perspektiv. Hon har själv rötter i indianstammen Ojibwa. Dessutom äger hon en liten bokhandel och bor i ett hus där det spökar. Erdrichs förra bok The Night Watchman tilldelades Pulitzerpriset.

Great Circle av Maggie Shipstead handlar om Marian Graves, en äventyrslysten kvinna som påminner mycket om verkliga kvinnor som Amelia Earhart. Bokens Marian Graves reser runt jorden och besöker såväl Antarktis som Nya Zeeland. Under ett försök på 50-talet att flyga jorden försvinner hon spårlöst. Många år senare börjar filmstjärnan Hadley Baxter leta information om Graves och hennes liv för att kunna göra en trovärdig rolltolkning. Maggie Shipstead har skrivit flera hyllade romaner och de recensioner jag sett av Great Circle är mycket positiva. Boken återfanns också på Bookerprisets korta lista och redan då var jag lockad att läsa.

Vinnaren av årets Women’s Prize for Fiction avslöjas 15 juni. Innan dess hade jag gärna hunnit läsa någon mer av de nominerade böckerna, men maj är intensiv och fullspäckad så risken är att det istället får bli sommarläsning.

4 reaktioner på ”Women’s Prize for Fiction 2022 shortlist”

  1. Bengt Erik Eriksson

    Ren tur men fick med samtliga de fyra jag valde ut (Shipstead, Ozeki, Mason och Shafak) och har hittills läst Shipstead (väldigt bra) och Shafak (fantastisk).

    1. Måste allt vara lite skicklighet också! Kommer nog att prioritera Shafaks. Absolut älskade hennes förra bok som just kommit på svenska.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top
%d bloggare gillar detta: