Det är lätt att gnälla och lyfta fram saker som gör böcker dåliga, men faktum är att de flesta böcker jag läser är bra (de andra blir inte utlästa) och det måste ju vara något som gör dem läsvärda. Enligt de kritiker som skrev om sju dödssynder i böcker så är alla böcker dåliga på samma vis, men bra på olika och just vad som gör en bok bra är självklart lika subjektivt, kanske mer än när det kommer till att beskriva dåliga böcker. Det händer t.ex. att jag läser böcker som jag objektivt förstår är bra, men som inte alls talar till mig eller får mig engagerad på något vis. Dags att försöka reda ut vad som gör böcker riktigt bra.
Sedan är det ju det där med smak, förväntningar och lästillfälle, som alla påverkar hur läsupplevelsen blir. För mig är det viktigt att jag ”klickar” med huvudpersonen, trivs i miljön och bryr mig så mycket om handlingen att boken faktiskt finns i mina tankar även då jag inte aktivt läser. De allra bästa böckerna stannar också kvar länge i minnet. Att sätta ord på vad det är som gör att en bok fastnar lite extra är ändå helt omöjligt.
Vilka ingredienser gör en bok bra för dig?
Photo by Noémi Macavei-Katócz on Unsplash
Välkommen hit till bloggen enligt O. Jag som skriver här heter Linda Odén och är till vardags gymnasielärare i svenska och historia. Här på bloggen bjuder jag på inlägg om böcker, men också om annan kultur som film, tv-serier och musik. Något inlägg om konst och teater kan slinka in också.
Prenumerera på nyhetsbrevet från enligt O.
This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.
Visst är det svårare att sätta fingret på vad som gör en bok bra än vad som gör den dålig. En dålig bok är bara – dålig. Man kan bli irriterad över att ha slösat bort tid på en sådan när man hade kunnat läsa något bra istället.
Det är alltid viktigt att en bok fungerar i sitt eget ”universum”. Om jag läser en fantasybok så är det helt okej om det dyker upp en eldsprutande drake. Stålmannen kan flyga och ha röntgensyn, men Fantomen får se till att hålla sig på marken.
Detta med lösa trådar är intressant. Frågor kan lämnas obesvarade, därför att de får svar i nästa del. Helt okej. Eller författaren retas lite med läsaren genom att inte ge alla svar och därmed ställs krav på läsaren. Allt är inte serverat. Men en bok som fortfarande gör mig irriterad fastän den var bra är Väggen av Marlen Haushofer. Jag tyckte att boken var läsvärd, men jag förstår fortfarande inte bokens syfte. Och varifrån kom väggen? Händelserna i slutet hänger på nåt vis inte ihop med resten av boken. Med risk för att spoila om någon annan än du läser vad jag skrivit (jag förutsätter att du har läst boken) så fattar jag inte varifrån mannen kom som slog ihjäl Tjur och inte varför han gjorde så. Men Haushofer ville kanske få läsaren att grubbla.
Som vi filosoferade lite kring med anledning av dit inlägg om vad som gör en bok riktigt dålig, så måste de främsta karaktärerna ha en viss komplexitet. De får gärna överraska, men utan att det helt går emot deras natur. Jag fick äran att provläsa en bok vid ett tillfälle och påpekade då för författaren att hon hade med en man som genom hela boken behandlar sin son fruktansvärt illa, men på slutet tar han en tupplur, vaknar och klappar sin son på axeln och berömmer honom. Det stred så uppenbart mot mannens personlighet. I färdigt skick hade karaktären blivit mer komplex, vilket jag tycker att boken vann på.
Intressant om Väggen! Kan hålla med om premissen egentligen är väldigt märklig och att det borde göra boken dålig. Själv var jag inte överväldigad av Väggen, men tyckte att det är en intressant idéroman om hur människor reagerar på isolering. Mer intressant än om de hamnar på en öde ö långt bort.
Kul också att få provläsa böcker. Som du skriver måste även karaktärernas agerande vara trovärdigt, men jag är förlåtande i olika grad beroende på genre. I deckare eller skräck kan jag t.ex. acceptera ett onödigt risktagande, då jag inser att det kan behövas för att föra berättelsen framåt.