Att läsa tillsammans

img_4143

Att läsa och prata med andra om det lästa ger inte sällan en vidgad förståelse av den man just läst. Jag tänker till exempel på den fantastiska stunden med Kim Thúy på Bokmässan, där jag är säker på att jag inte var ensam om att vilja läsa om boken Vi efter det. Detsamma gäller ofta efter ett riktigt bra boksamtal i en bokcirkel, för även om jag sällan läser om boken i fråga har jag alltid fått nya insikter.

Mina elever brukar få läsa i olika konstellationer. Ibland enskilt, men oftare i mindre grupper och ibland i helklass. Nu ska ettorna ”klassläsa” När hundarna kommer av Jessica Schiefauer, den enda nya bok som fanns med på den lista av populära böcker att läsa i skolan, som Svt tagit fram. Anledningarna till valet är flera. Det är en bra bok, med ett relevant innehåll och dessutom kommer författaren till skolan senare i höst. När alla läser samma bok är det också lättare för mig som lärare att ge stöttning och struktur, något som elever i Svenska 1 ofta är i stort behov av.

Just nu håller jag på att göra frågor till texten, som ska besvaras skriftligt, men också diskuteras muntligt. Efter omläsningen måste jag säga att När hundarna kommer verkligen är en bok att samtala kring. Det ska bli spännande att få ta del av mina elevers tankar. Något som vi kommer beröra är teman som ondska, skuld och kärlek. Hur kan till exempel en förälder eller ett syskon leva med att en familjemedlem gör något fruktansvärt? Kärlek och beroende är också viktiga på olika sätt i handlingen och kärleken mellan Isak och Ester gränsar ibland till och med till besatthet.

 

Läs också: